Tusker
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Seit dem Wegfall der Musterzulassung für sogenannte „leichte Luftsportgeräte“ mit einer Leermasse von max. 120kg im Juli 2001 (LuftVZO § 1 Abs. 4) sind neben den Motorschirmen auch leichte, doppelsitzige Motorschirm-Trikes auf dem Vormarsch.
Dabei werden die Motorschirm-Trike Hersteller oftmals durch die strengen Gewichtsvorgaben und die mit der Musterprüfung verbundene Lärmmessung gezwungen auf weniger leistungsstarke Motoren zurück zu greifen. Auch 4-Takt-Motoren finden an dieser Stelle Verwendung.
Mit dem TUSKER ist POWERPLAY auf die speziellen Bedürfnisse dieses Kundenkreises eingegangen und bietet einen leistungsstarken Flügel mit fehlerverzeihendem Handling bei einer maximalen Abflugmasse von 316kg.

Entwicklung

Das Konzept des TUSKER erfüllt die Anforderungen an Motorschirme für „leichte“, doppelsitzige Trikes in besonders hohem Maße.
Das äußerst druckpunktstabile Profil sorgt in Verbindung mit der Flügelform für eine optimale Auftriebsverteilung, so dass der TUSKER effizient den Motorschub in Steigen umsetzt. Ungewollte Nickbewegungen werden dabei vom TUSKER hervorragend „geschluckt“.
Zur Austrittskante hin ist das verwendete Profil sehr dünn, wodurch auch bei hohen Anhängelasten akzeptabele Steuerdrücke verwirklicht werden konnten.
Durch die Kombination aus Pfeilung und Kappenkrümmung wird ein sehr neutrales Aufziehverhalten erreicht, was die Gefahr minimiert, mit dem Trike während der Aufziehphase durch einen seitlich ausbrechenden Schirm umzukippen.
Sämtliche verwendete Materialien und Vernähungen wurden konsequent auf hohe Beanspruchung ausgelegt, was der erfolgreich bestandene Lasttest mit einem max. Peak von ca. 3000kg bestätigt.

Flugeigenschaften

Der TUSKER besticht durch sein sehr ausgewogenes Flugverhalten und vermittelt dem Piloten und dem Passagier ein sicheres Fluggefühl.
Selbst bei während den Tests provozierten Kappenstörungen entwickelte der TUSKER verhältnismäßig wenig Dynamik. Diese Eigenschaft minimiert die Gefahr von unkontrollierbaren Flugzuständen durch Flugfehler deutlich.
Der 6cm lange Trimmerweg ermöglicht es auch stärkere Gegendrehmomente auszugleichen und/oder die Trimmgeschwindigkeit um knapp 10 km/h zu erhöhen.

Design

Das Design des TUSKER ist an das Design der aktuellen POWERPLAY Produktpalette angelehnt. Um den Piloten das nachträgliche Aufbringen von Logos im Untersegel zu erleichtern, ist das Untersegel größtenteils weiß gehalten. Falls der Wunsch nach einem individuellen Design besteht, bietet SWING die Möglichkeit Sonderdesigns und Logoschirme gegen Aufpreis selbst zu gestalten.

Mehr Infos darüber findest du unter:
Sonderdesigns

Zielgruppe

Piloten, die einen zuverlässigen Motorschirm für doppelsitziges Fliegen suchen, um die Faszination des Fliegens mit anderen Menschen stressfrei zu teilen.

In July 2001, type certification was discontinued for what is termed “lightweight air sports equipment” with a maximum unladen weight of 120kg (LuftVZO § 1 para. 4 – German Air Traffic Licensing Regulations). Since that time, along with paramotor wings, lightweight, two-seater paramotor trikes have been increasing in popularity.
At the same time, paramotor trike manufacturers are often forced to go back to less powerful motors because of the strict weight specifications and the noise measurements associated with type certification. 4-stroke motors are also used here.
,POWERPLAY has responded to the special requirements of this group of customers with the TUSKER, and is offering a high-performance wing with forgiving handling at a maximum take-off weight of 316kg.

Development

The concept of the TUSKER satisfies the requirements placed on paramotor wings for “lightweight” tandem trikes to a high level.
The profile is extremely stable at its pressure point and this, together with the wing form, ensures optimal lift distribution, so that the TUSKER efficiently converts the thrust from the motor when climbing. Unintentional pitch movements are excellently “absorbed” by the TUSKER.
The profile used is very thin to the trailing edge, allowing acceptable control pressure to be realised even with high loads.
A very neutral rising behaviour is achieved through the combination of sweep and canopy curvature, which minimises the risk of overbalancing with the trike during the inflation phase because of the glider pulling sideways.
All of the materials used and stitching were without exception designed for heavy duty use, which is evidenced by the fact that it successfully passed the load test with a max. peak of approx. 3000kg.

Flight characteristics

The TUSKER will impress you by its very balanced flight behaviour, and it gives both the pilot and the passenger a feeling of safety during flight.
During tests, problems with canopy stability were provoked but, even then, the TUSKER was not overly dynamic. This feature markedly reduces the risk of uncontrollable flight attitudes through pilot error.
The 6cm trim travel makes it possible to counterbalance stronger counter-torque as well, and/or to increase the trim speed by nearly 10 km/h.

Design

The design of the TUSKER is based on the current POWERPLAY product range. The bottom surface has for the most part been kept white to make it easier for pilots to affix logos to it later on. If you would like an individual design, SWING offers you the option of creating your own special designs and logo gliders (for an additional charge).

Follow the link below for more information:
Special designs

Target market

Pilots who are looking for a reliable paramotor glider for tandem flights, so they are able to share the fascination of flying with other people without any stress.

In July 2001, type certification was discontinued for what is termed “lightweight air sports equipment” with a maximum unladen weight of 120kg (LuftVZO § 1 para. 4 – German Air Traffic Licensing Regulations). Since that time, along with paramotor wings, lightweight, two-seater paramotor trikes have been increasing in popularity.
At the same time, paramotor trike manufacturers are often forced to go back to less powerful motors because of the strict weight specifications and the noise measurements associated with type certification. 4-stroke motors are also used here.
,POWERPLAY has responded to the special requirements of this group of customers with the TUSKER, and is offering a high-performance wing with forgiving handling at a maximum take-off weight of 316kg.

Development

The concept of the TUSKER satisfies the requirements placed on paramotor wings for “lightweight” tandem trikes to a high level.
The profile is extremely stable at its pressure point and this, together with the wing form, ensures optimal lift distribution, so that the TUSKER efficiently converts the thrust from the motor when climbing. Unintentional pitch movements are excellently “absorbed” by the TUSKER.
The profile used is very thin to the trailing edge, allowing acceptable control pressure to be realised even with high loads.
A very neutral rising behaviour is achieved through the combination of sweep and canopy curvature, which minimises the risk of overbalancing with the trike during the inflation phase because of the glider pulling sideways.
All of the materials used and stitching were without exception designed for heavy duty use, which is evidenced by the fact that it successfully passed the load test with a max. peak of approx. 3000kg.

Flight characteristics

The TUSKER will impress you by its very balanced flight behaviour, and it gives both the pilot and the passenger a feeling of safety during flight.
During tests, problems with canopy stability were provoked but, even then, the TUSKER was not overly dynamic. This feature markedly reduces the risk of uncontrollable flight attitudes through pilot error.
The 6cm trim travel makes it possible to counterbalance stronger counter-torque as well, and/or to increase the trim speed by nearly 10 km/h.

Design

The design of the TUSKER is based on the current POWERPLAY product range. The bottom surface has for the most part been kept white to make it easier for pilots to affix logos to it later on. If you would like an individual design, SWING offers you the option of creating your own special designs and logo gliders (for an additional charge).

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Special designs

Target market

Pilots who are looking for a reliable paramotor glider for tandem flights, so they are able to share the fascination of flying with other people without any stress.

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* bei max. Startgewicht und geöffnetem Trimmer. Auch abhängig von der Motorisierung.  
LTF Musterprüfung 23/05 für Motorschirme DULV
Startgewicht (kg) Min/Max inkl. Ausrüstung 226 - 316

Zellen

50

Flügelfläche projiziert (m²)

37,7

Spannweite (m)

14,8

Spannweite projiziert (m)

11,72

Streckung

5,05

Max. Geschwindigkeit (km/h)

50 *

Trimmgeschwindigkeit (km/h)

43
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Color Design Tool

Das Color Design Tool wird zur Zeit überarbeitet und ist deshalb im leider Moment nicht verfügbar.

Für Schirme in Sonderfarben bitte eine E-Mail mit den Wünschen an info@swing.de senden.

Sonderdesigns

Prinzipiell gibt es zwei verschiedene Möglichkeiten, den Schirm individuell zu gestalten:

  • einerseits mit einem Sonderdesign (siehe oben)
  • andererseits durch die Anbringung von Werbeschriftzügen.

Gleitschirmsponsoring leicht gemacht

Hier Daten und Fakten die dir bei der Aquise oder Bewerbung bei möglichen Sponsoren Hilfestellung leisten können.

Sonderdesigns

Hinweis

Die Lieferzeit für Sonderfarben kann je nach Kapazitätsauslastung unserer Produktion stark variieren. Bitte erfrage daher bei Deinem Händler die jeweils aktuelle Lieferzeit.

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Betriebsanweisung

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